• Joachim Kursleder

"Er jeg sulten eller har jeg lyst på"

Hvis man har et ønske om å gå ned i vekt er det viktig å være innstilt på at man kan bli sulten til tider. Det betyr nødvendigvis ikke at du ikke får næringen du trenger. Har man et variert kosthold som er sammensatt riktig og du fortsatt merker at du er sulten er det ofte at kroppen avviker fra sin trivselsvekt.


Antall fettceller vi har genetisk på kroppen spiller ofte en stor rolle på hvor sultne vi blir. Antall fettceller er genetisk, men størrelsen på fettcellene kan vi påvirke i stor grad ut i fra hva slags livsstil vi har. En person med mange fettceller er ofte mer sulten enn en med få. Det betyr ikke at du trenger å være overvektig av den grunn, men du må ta smartere valg og trene deg opp til å "tåle å være sulten" til tider. Dette blir heldigvis bedre etter hvert som man innarbeider vaner over tid og kroppen "lærer" at den også kan overleve på en lavere vekt. Dette kan ta 1-5år, så fortvil ikke om du fortsatt merker at det fortsatt kan være tøft etter 6mnd.


Synes du det hørtes lenge ut? Det er kanskje det om du ikke trives med din nye livsstil. Ha en plan/måte man kan leve etter livet ut. Da er brått 1-5 år lite, trives du med din nye livsstil vil du fortsette. Alle er vel ute etter å holde seg stabil etter man har gått ned ikke sant?


Når du blir sulten still deg noen spørsmål før du spiser noe:

  • Er jeg sulten eller har jeg lyst på?

Vi kan ofte se for oss å spise noe godt vi har liggende lett tilgjengelig. Dette hender ofte når vi har rolige perioder i løpet av dagen. Det er nødvendigvis ikke at vi er sultne, men kjeder oss. Finn noe som holder henda og hodet i gang så løser dette ofte seg. *Alt i fra playstation til strikking kan være gode verktøy.

  • Hvor lenge siden er det jeg har spist?

Hvis det er over 3 timer siden siste måltid er det absolutt på tide å få i seg noe mat, men lag riktig mengde. Det er ofte lett å spise alt for mye om det har gått lenge mellom måltidene.

  • Hvordan vil jeg føle meg etterpå?

Er det sjokolade du higer etter så tenk; hvor lenge har jeg glede av denne? Er det verdt det? Bør jeg heller spise noe annet? Ofte hjelper det å spise noe sunt før man inntar noe usunt. Ofte blir higingen etter usunne borte når kroppen faktisk får det den trenger.

  • Er jeg sliten eller trøtt?

Når man blir trøtt og "nekter" seg søvn ser kroppen etter andre alternativer. Nest beste alternativ er selvfølgelig mat. Mer spesifikt mat med raske karbohydrater. Tenk neste gang du er sulten på kvelden om du også er sliten og trøtt. Kanskje du heller skulle gått og lagt deg?


Håper dette hjelper litt med "mindset" rundt kosthold.


Husk at det må være verdt det for deg!


Lyst til å lære mer? Meld deg på på vårt nyhetsbrev eller meld deg på

8 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle